October 22, 2024

Boc recunoaste ca metroul nu este rentabil financiar/ Amanunte tehnice si economice despre Metroul Zonei Metropolitane Cluj

Primarul Emil Boc a recunoscut ieri, în cadrul sedintei de C.L Cluj-Napoca, că metroul clujean nu va fi rentabil din punct de vedere financiar, însă acesta reprezintă unica soluţie pentru decongistionarea traficului infernal din Cluj şi din Zona Metropolitană Cluj. Pe de altă parte, edilul clujean susţine că nicăieri în lume transportul public nu este rentabil, iar metroul cu atât mai puţin. 

Anual, Metrorex Bucureşti primeşte sute de milioane de lei de la la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor. În ultimul an subvenţia a ajuns la 600 de milioane de lei, echivalentul a 120 de milioane de euro. Banii sunt plătiţi practic de toţi românii. În plus, Primăria Bucureşti alocă şi ea fonduri importante ca subvenţie. „Aproape 10% din banii naţionali de transporturi se duce ca subvenţie pentru metroul din Bucureşti, este subiect de dezbatere”, spunea la începutul anului Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor.

FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Şi metroul clujean va avea nevoie de subvenţii masiv însă suma este de cel puţin 10 ori mai mică decât cea acordată  metroului bucureştean de Ministerul Transporturilor. În plus, banii nu vor veni de la minister, ci din bugetul local. Altfel spus clujenii îşi vor subvenţiona singuri metroul, fără a mai fi nevoie ca ceilalţi români să contribuie, aşa cum fac în cazul Bucureştiului.

„Niciun metrou din lumea asta nu e rentabil financiar. Le-ar face privaţii dacă ar fi aşa, dar sunt solide economic şi nepoluante. Dacă ar aduce bani, le-ar face privaţii. Aşa e şi la Bucureşti, şi la Londra, peste tot e nevoie de subvenţii. Se pare că subvenţia pentru metrou ar fi de 12-13 milioane de euro, ca să menţinem preţul de astăzi al biletelor. Eu nu am mers mai departe cu acest proiect, pâna ce n-am avut părerile specialiştilor.

Acest proiect nu e în competiţie cu centura metropolitană. Sunt proiecte compatibile şi susţinute din unghiuri diferite. Viziunea ministrului Drulă a fost la Bruxelles ca din PNRR să se finanţeze metroul de la Cluj şi de la Bucureşti, plus autostrăzi, din 5 miliarde de euro. Restul, centura metropolitană se fac din programele sectoriale de transport”, a spus Emil Boc.

Faţă de datele din studiul de prefezabilitate realizat în toamna anului trecut sunt câteva modificări. Cea mai importantă fiind suma necesară investiţiei, care s-a dublat practic, ajungând la 2 miliarde de euro. Însă linia de metrou va fi mai lungă. Anul trecut, Boc anunţa că linia va avea 14,4 kilometri, iar costurile erau estimate la un miliard de euro.

Acum, conform studiului de fezabilitate, metroul ar urma să aibă peste 21 de kilometri şi 19 staţii, iar costurile ajung la 2,05 miliarde de euro. Studiile de fezabilitate, spre deosebire de cele de prefezabilitate, analizează mai în detaliu costurile finale. Astfel, pe lângă modificarea lungimii şi a traseului, şi acesta este un motiv pentru dublarea preţului.

Realizatorii studiului au analizat mai multe scenarii, metrou greu, monorail, tramvai în cale proprie, autobuz în cale proprie. Concluzia lor a fost că cea mai bună variantă este metroul uşor pe traseul: Floreşti- Piaţa Unirii- Piaţa Mărăşti – Bulevardul Muncii /Europa unită/Depou Sopor.

Linia de metrou uşor va avea 19 staţii subterane şi un depou suprateran, cu o capacitate de transport nominală maximă la interval de 90 de secunde de 15.200/21.600 de pasageri pe oră şi sens (40 de trenuri pe oră şi sens).

Trenurile de metrou vor fi prevăzute cu tehnologie fără mecanic „driverless” ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.

Durata de realizare a investiţiei este de mai mult de 10 ani (128 de luni). Proiectarea preliminară durează 18 luni, proceduri de licitaţie – 14 luni, proiectare şi execuţie lucrări inclusiv achiziţie material rulant 96 de luni.  

Sursele de finanţare vor proveni din bugetele locale ale municipiului Cluj-Napoca şi ale Floreştiului, respectiv din PNRR, Programul Operaţional Infrastructură Mare, Programul Operaţional Transporturi şi fonduri de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

Sursa: Citeste mai mult: adev.ro/r2zbuy