Transregio Feleac ar fi salvarea Florestiului!
Master Planul General de Transport, aprobat săptămâna trecută, vorbeşte despre autostrăzi care însumează peste 1.000 de kilometri, despre modernizarea căilor ferate, inclusiv crearea unora care să suporte viteze sporite, despre dezvoltarea porturilor şi aeroporturilor.
Devenit al doilea aeroport al ţării, „Avram Iancu” primeşte a treia sumă de bani. Master Planul prevede sume pentru modernizarea porţilor aeriene din toată ţara, iar primul în topul alocărilor este aeroportul de la Otopeni, cu peste un miliard de euro. Timişoara ar urma să încaseze peste 136 de milioane de euro, iar Clujul, ceva peste 125 de milioane.
Asta deşi, în 2016, aeroportul clujean va trece de 2.000.000 de pasageri, cifră pe care Timişoara nu a atins-o.
„Urmează acum să facem un plan de implementare pentru aceste proiecte, împreună cu Consiliul Judeţean şi cu Ministerul Transporturilor. Din păcate, termenele sunt toate decalate. Sperăm să fie banii. Sumele prinse în master plan nu rezolvă toate probleme pe care le avem în vedere, dar rezolvă o mare parte dintre ele. Va trebui să mai finanţăm şi din surse proprii. E important că s-a aprobat”, a spus David Ciceo, directorul aeroportului.
Principalele obiective ale aeroportului internaţional din Someşeni sunt prelungirea pistei de aterizare/decolare la 3.500 de metri, astfel încât să poată primi avioane transoceanice. De asemenea, se doreşte realizarea unei noi parcări de avioane. Implementarea proiectelor ar urma să se facă, potrivit Master Planului, în perioada 2016-2018. Aşa cum observa directorul aeroportului, termenele s-au decalat.
Centură metropolitană, autostradă şi drum expres
În Master Plan apar şi proiecte de infrastructură rutieră, unele importante pentru Cluj, precum Transregio Feleac (38,3 km, valoare totală 126,3 milioane de euro), drum pe care primarul Emil Boc l-a botezat „centura metropolitană”, continuarea Autostrăzii Transilvania spre vest, joncţiunea cu şoseaua rapidă din Ungaria fiind programată pentru 2018, respectiv drumul expres Turda – Halmeu (+ Bistrița – Baia Mare – Petea – în total 320 de kilometri, 1,7 miliarde de euro, dar – atenţie – de realizat între 2028 şi 2032).
Salvarea Floreştiului are prioritate
În Master Plan, drumul poartă denumirea Transregio Feleac, pe scurt TR 35, are lungimea totală de 38,3 km şi un cost estimat de 126,3 milioane de euro. Realizarea proiectului a fost fazată. Prima etapă prevede construirea drumului Gilău – Cluj-Napoca Vest, care are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania.
Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe DN1. Drumul ar urma să coste 40,5 milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului, 2,3 km, legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti, 9,9 km, şi travesarea DN1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura, 1,9 km.
Cea de-a doua etapă are în vedere realizarea centurii, care pleacă din zona de sud-vest a Clujului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, ajungând să se „înţepe” în centura Vâlcele – Apahida. Acest tronson de drum are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro.
Sectoarele sunt Cluj SV – Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros – Bulevardul Muncii. Un ultim sector, Bulevardul Muncii – Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.
Specialiştii de la Ministerul Transporturilor au evaluat costurile la 2,8 milioane de euro pentru un kilometru de şosea la şes şi la 4,8 milioane pentru un kilometru la deal. Lărgirea drumului de 7,5 km până la Apahida este mai ieftină: 0,75 milioane de euro pe kilometru.
În seama municipalităţii clujene cade realizarea bretelelor care vor lega cartierele Clujului de centură. Sunt prevăzute astfel de bretele în Zorilor şi Gheorgheni.
Sursa si Foto: ziuadecj.realitatea.net – http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/transregio-feleac-s-a-aprobat-luminita-de-la-capatul-traficului-aglomerat–150793.html;
http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/ce-ne-aduce-master-planul-125-de-milioane-pentru-aeroport-126-pentru-centura-trenurile-rapide-ne-ocolesc–151035.html