Coruptia ucide si in Austria. Sunt anchetate trei mari firme care si-au facut de lucru prin zona Clujului!
Suspiciunile de corupție ale procurorilor austrieci au provocat recent mai multe percheziții la Porr, Strabag, Swietelsky și alte companii. Multe dintre ele activează și pe piața românească a construcțiilor rutiere și feroviare.
Porr si Strabag au castigat numeroase licitatii in Cluj si in zona Clujului!
Acum, șeful Oficiului Federal al Concurenței din Austria, Theodor Thanner, anunță că până la finele anului în curs vor fi aplicate primele sancțiuni, care pot ajunge la zeci de milioane de euro pentru fiecare companie implicată, ne informeaza portalul clubferoviar.ro.
„Procuratura economiei și corupției suspectează circa 20 de firme de construcții, care de peste zece ani ar fi avut înțelegeri ilegale asupra prețurilor. Alături de concernele Porr și Strabag, sunt și alte companii luate în vizor, precum Swietelsky, Habau, Held&Franke, Östu-Stettin și Kostmann. Acestora li se mai adaugă firme mai mici furnizoare de mixturi asfaltice, printre care și o firmă care este deținută de o mare companie germană. Ca un detaliu, Held&Franke și Östu Stettin sunt filiale ale firmei Habau, notează ziariștii austrieci de la Kurier.
Nereguli au fost depistate la mai mult de 100 de contracte din domeniul construcțiilor de drumuri. Printre proiectele cu probleme legale se numără reparațiile la Autostrada Pyhrn A9, Autostrada Karawanken A11, drumul național B66, drumul regional (Land) l117 din estul Landului Steietmark și drumul regional L502 dintre St. Lambrecht și Murau, în Steiermark. Dar și mari proiecte feroviare se află în vizorul autorităților austriece, cum ar fi linia Koralm și extinderea liniei de sud.
Anul trecut au avut loc patru percheziții, așa cum rezultă din raportul dat publicității de autorități. Anul acesta, până în momentul de față, au fost percheziționate 11 firme suspectate de implicare în cartel.
Acțiunea în cauză s-ar fi declanșat ca urmare a unui denunț anonim. Ea a condus, printre altele, la secția financiară (taxe și impozite) din Klagenfurt, la un responsabil cu aprovizionarea al firmei de construcții Kostmann (St. Andrä/Lavantall). Inginerul este nominalizat de anchetă, însă avocatul său a negociat cu anchetatorii un acord de recunoaștere a vinovăției, încă din aprilie 2016.
”Acuzația se bazează, în principal, pe valorificarea documentelor conținute intr-un dosar roșu, al unui reprezentant cu aprovizionarea de la Kostmann GmbH. ,Pe baza acestor date se poate considera că din documentele conținute în totalitatea dosarelor se pot proba înțelegerile dintre firmele implicate în licitații”, precizează procurorii, citați de presa de la Viena.
Compania Kostmann a confirmat existența perchezițiilor. ,,Compania noastră se implică și se va comporta cooperant, pentru clarificarea situației, prin punerea la dispoziție a documentelor solicitate”, a declarat pentru ziarul Kurier Claudia Liebert-Ganster, juristă la Kostmann.
”La noi au avut loc percheziții în trei locuri, dar, pe baza informațiilor din acest moment, nu putem face comentarii asupra acuzațiilor. Și noi suntem interesați să clarificăm situația, fără omisiuni, și cooperăm pe deplin cu autoritățile”, a declarat la rândul ei Toril Fosen, purtătoarea de cuvânt a firmei Habau.
Și la nivelul Swietelsky s-a reecunoscut gravitatea situației. ”Noi vom participa activ la investigații, vom face cercetare internă și vom coopera total cu autoritățile. ,În acest moment noi încă nu știm care este problema”, a spus Karl Weidlinger, responsabil al companiei Swietelsky.
Cartelul din construcții la care ar fi aderat, în total, 45 de companii, este amenințat cu sanctiuni financiare record. Oficiul Federal al Concurenței (BWB), estimează în acest moment că nu pentru 350, ci pentru până la 800 de proiecte au avut loc înțelegeri neconcurențiale referitoare la prețuri.
Despre valoarea sancțiunilor șeful oficiului, Theodor Thanner, nu vrea să se pronunțe. Ca instanță competentă pentru acest cartel este Tribunalul din landul superior Wien. În legătură cu mărimea sancțiunilor, Thanner face trimitere la prevederile legale: ”Se pot aplica sancțiuni financiare de până la 10 procente din cifra de afaceri anuală. La dimensionare se iau în considerare mărimea și durata, avantajele (îmbogățirea) nejustificate obținute, datoriile și potențialul economic”. Thanner se asteaptă ca, până la finele acestui an, primele sancțiuni financiare pentru companiile implicate să poată fi transmise tribunalului, menționează jurnaliștii austrieci.
Cea mai mare sancțiune individuală cunoscută în istorie, pentru ințelegeri privind prețurile, este cea de 40 milioane de euro, aplicată lanțului de supermarketuri Spar. Sancțiunile cumulate în cartel, în urmă cu zece ani, s-au ridicat la 75 milioane de euro.
n cercetarea cartelului din construcții sunt implicați zece colaboratori ai Oficiului Federal al Concurenței (BWB). Dimensiunea probatoriului este enormă, aproximativ 70.000 de pagini precum și 57 TerraByti în date IT, ceea ce corespunde, comform celor spuse de Thanner, cu 48 miliarde de pagini de carte sau 228 de milioane de cărți, care trebuie prelucrate, după aceste percheziții la Porr și Strabag.
Între anii 2006 și 2018, firmele implicate s-au înțeles asupra prețurilor, și-au împărțit clienții și regiunile. Convenirea prețurilor și obținerea contractelor au condus la creșterea valorii prestațiilor. În acest fel, conform celor spuse de Thanner, au fost păgubite landuri, comunități și firme publice.
Conform colegilor de la ziuadecj.realitatea.net, Porr Construct a edificat lotul 4 al Autostrăzii Sebeș – Turda, pe traseul Turda – Mirăslău, care a costat 470 de milioane de lei. Swietelsky s-a ocupat de modernizarea liniei de tramvai din Cluj-Napoca pe traseul Mănăștur – Piața Gării – Muncii, în valoare de 104 milioane de lei. Strabag a participat la lucrările de edificare a Autostrăzii Transilvania, lotul Ogra – Ungheni, contract de 251 de milioane de lei.