Curtea de Apel Cluj/ Fostii primari Ioachim Vancea si Horia Sulea, condamnati la 3 ani de inchisoare cu suspendare
Curtea de Apel Cluj a mentinut Sentinta penala nr.2014/2019, pronuntata de Judecatoria Cluj la data de 27.12.2019 in dosar nr 1785/211/2018, prin care Ioachim Vancea si Horia Sulea, fosti primari ai Florestiului, alaturi de Florin Zanc, director in cadrul Primariei Floresti, sunt condamnati fiecare la 3 ani de inchisoare cu suspendare.
Decizia Curtii de Apel Cluj:
“În temeiul art. 421 pct. 1 lit. b) din Codul de procedură penală, respinge, ca nefondate, apelurile declarate de Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca şi apelanţii – inculpaţi V. I., Ş. H. P. şi Z. F. D. (toţi cu datele de identificare la dosar), împotriva Sentinţei penale nr. 2014/2019, pronunţată de Judecătoria Cluj-Napoca la data de 27.12.2019 în dosar nr. 1785/211/2018. În baza art. 272 C.proc.pen., stabileşte în favoarea Baroului de Avocaţi Cluj suma de 500 lei, reprezentând onorariul parţial cuvenit doamnei avocat V. I. L., în calitate de apărător din oficiu desemnat pentru apelantul – inculpat Ş. H. P., ce se avansează din Fondul Ministerului de Justiţie.
În temeiul art. 275 alin. 2 C.proc.pen., obligă apelanţii – inculpaţi să achite în favoarea statului suma de 1.500 lei fiecare, cu titlu de cheltuieli judiciare în apel în favoarea statului.
În baza art. 275 alin. 3 C.proc.pen., cheltuielile judiciare ocazionate de judecarea apelului Ministerului Public rămân în sarcina statului. Definitivă. Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 aprilie 2021.”
Vancea, Șulea şi Zanc au fost acuzați că au plătit in mod nelegal servicii de deszăpezire şi salubrizare ale comunei
In 2019, Horia Șulea comenta decizia Judecătoriei Cluj:
Mi se impută că în iarna anului 2012 -2013, mai exact după 1 ianuarie 2013, am ordonat lucrări de deszăpezire asimilate, în opinia procurorului, cu abuzul în serviciu. Eram în situaţia în care la momentul respectiv preluasem de 6 luni conducerea Primăriei Floreşti şi am rămas fără contract de deszăpezire şi curăţenie stradală. Nu am putut să fac contract din cauza faptului că la 1 ianuarie 2013 nu aveam buget aprobat la nivel naţional, astfel că a trebuit să iau măsuri. Eu atunci am vrut să apelez la Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă pentru deblocarea de fonduri pentru deszăpezire în Floreşti. Departamentul de Achiziţii publice din Primărie m-a informat că având în vedere că vorbim despre un serviciu, există Ordonanţa 34 (Ordonanţa de urgenţă nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii -nr) care permite efectuarea lucrărilor fără contract. Eu ca primar n-am stabilit legalitatea acestei soluţii, ci oportunitatea certă şi clară conform căreia aceste lucrări trebuiau făcute. Legalitatea au stabilit-o cei din aparatul de specialitate al primarului, care sunt funcţionari publici.
Am plătit doar intervenţiile, nu şi staţionările şi mentenanţa. Era vorba de vreo 78.000 de lei pentru deszăpezire în lunile ianuarie, februarie, martie şi aprilie, în 2013 a fost zăpadă şi în aprilie. Ca termen de comparaţie, în iarna 2018-2019 când am avut contract aşa cum zice legea, cu licitaţie şi tot ce trebuie, am plătit 3,7 milioane de lei pentru deszăpezire.”
Nicio clipă procurorii nu au constatat că lucrările n-au fost făcute, că recepţiile lucrărilor n-au fost făcute, că nu s-a făcut controlul financiar preventiv, că nu ar fi existat semnătura de legalitate a secretarului şi a biroului juridic. Au existat toate aceste acte. Doar că Ordonanţa 34 stabileşte că factura poate să ţină loc de comandă sau de contract. Eu contract n-am avut cum să fac deoarece n-am avut buget, iar fără alocare bugetară nu pot face contract pentru că asta implică şi achiziţia publică. Comanda nu a existat pentru că s-a intervenit când a fost necesară intervenţia, motiv pentru care suma este atât de mica. Din suma plătită pot garanta că 65-70% reprezintă valoarea materialelor folosite”