November 24, 2024

Floresti/ Care sunt amendamentele consilierilor USRPLUS la Bugetul Local pe 2022/ Va fi cvorum la “extraordinara” de la ora 15.00?

Consilierii USR PLUS Florești au convocat o ședință extraordinară pentru data de 7 februarie 2022, ora 15.00, în format online, pentru analizarea contestațiilor depuse la bugetul local al UAT Florești.
Va prezentăm Amendamentele depuse de consilierii USR PLUS la bugetul local al comunei Florești pentru anul 2022.
Măsuri economice
Realizarea unui incubator de afaceri/Business HUB în Florești.
O administrație publică modernă trebuie să conlucreze strâns cu comunitatea de afaceri locală pentru a identifica cele mai bune metode de sprijinire și încurajare a antreprenoriatului în rândul locuitorilor. O comunitate de afaceri puternică în parteneriat cu administrația locală sunt premisele dezvoltării economiei locale și a creșterii încasărilor la bugetul local.
Prin acest proiect propunem aplecarea administrației locale Florești înspre problema dezvoltării economiei locale prin crearea unui HUB de afaceri în colaborare cu comunitatea de afaceri din Florești. Finanțări structurale europene sunt diponibile pentru acest tip de proiecte.
Pentru comunitatea locală, implicațiile economice ale deschiderii unui Business HUB sunt evidente și de o importanță crucială:
– Crearea de noi locuri de muncă în Florești
– Reducerea traficului înspre/dinspre Cluj Napoca
– Creșterea încasărilor la bugetul local, resurse care apoi se vor întoarce înapoi în comunitate
– Creșterea performanței antreprenoriale locale
– Creșterea atractivității de afaceri a localității, va atrage în mod natural alte afaceri în comuna.
– Creșterea competitivității afacerilor locale, care va duce la creșterea ofertei de produse și servicii locale, deci un avantaj major pentru consumatori.
Trotuarele Florestiului
Actualmente în Florești infrastructura stradală, în speță cea pietonală este deficitară. Exista străzi cu trotuare inexistente sau neconforme (lățimea minimă) din punct de vedere normative legislative.
Următoarele artere principale ale comunei sunt considerate deficitare (lățimea trotuarului mai mic decât normativ sau trotuar inexistent, parțial sau total < 1m):
– Cetății
– Florilor
– Subcetate
– Crizantemelor (parțial în zonele rezidențiale)
– Răzoare (parțial în zonele rezidențiale)
– Valea Gârbăului (parțial în zonele rezidențiale)
– Dumitru Mocanu
– Urușagului
– Șesul de Sus
– Someșului
– Stejarului
– Teilor
– Porii
Conform normativelor în vigoare un traseu pietonal conform este unul pe care o persoana cu dizabilități (cărucior cu rotile) sau o mama cu cărucior de copil și o persoană cu deficiențe de vedere pot circula independent fără nici un fel de sprijin.
Accesibilizarea spațiului public presupune faptul că acesta poate fi utilizat lesne de toate categoriile de pietoni. Trotuarul trebuie să aibă în genere lățimea de 1,5 m, fără să fie incluse bordurile, eventualele scări de acces sau gardul viu. În felul acesta două cărucioare pot să treacă unul pe lângă celălalt fără probleme.
Această regulă este valabilă pentru străzile cu 1+1 benzi. De asemenea, trotuarele trebuie să fie plane, fără gropi, iar rosturile din pavaj sau orificiile de la grătarele pentru ape pluviale trebuie să aibă o lățime de maxim 1.5 cm.
Lățimea trotuarelor conforme pentru a fi utilizate și de persoane cu handicap va fi de:
– 1,80 m pentru trafic constant în dublu sens
– 1,50 m pentru trafic frecvent în dublu sens cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere 1,80 x 2.00m la fiecare 25 m.
– 1.20 m pentru trafic scăzut în dublu sens, prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere 1,80 x 2.00m la fiecare 25 m.
– 0.90 m pentru trafic într-un singur sens, prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere 1,80 x 2.00m la fiecare 25 m.
Propunem ca toate intervențiile planificate din bugetul de dezvoltare al comunei Florești, pentru reparații și modernizări de străzi să includă ca standard minim de calitate realizarea trotuarelor așa cum este prevăzut în normativele în vigoare.
Lărgirea și modernizarea celor 2 stații pentru mijloacele de transport în comun de pe strada Avram Iancu, din vecinătatea Primăriei.
Stațiile pentru mijloacele de transport în comun de pe Strada Avram Iancu sunt toate poziționate pe trotuarul îngust de la fila drumului European.
Traficul din aceste stații este unul ridicat ca număr de călători, astfel că de multe ori pe parcursul unei zile lucrătoare stațiile sunt pline de călători în așteptarea mijloacelor de transport în comun. Acest fapt îngreunează circulația pietonilor, în acest moment stațiile sunt amenajate minimal, cu mici copertine care nu pot să adăpostească un număr prea mare de călători și să îi protejeze de intemperii.
De asemenea, stațiile nu oferă protecție călătorilor împotrivă pericolului de accidente auto, generat de traficul extrem de aglomerat de pe strada Avram Iancu.
Propunem ca toate stațiile să fie lărgite și retrase de pe trotuar, prin exproprierea terenului necesar acestui proiect și amenajarea modernă care să confere siguranță, confort și o corectă dimensionare a stațiilor la nevoile actuale ale comunității.
Propunerea pentru bugetul anului 2022 este pentru cele două stații din vecinătatea Primăriei, care sunt și stațiile cu cel mai mare trafic.
Învățământ
1. Acordarea de vouchere valorice (500 lei/profesor) pentru training-ul (participare la cursuri de îmbunatățire a competențelor digitale pentru predarea online) profesorilor din unitățile de învățământ din Florești.
La propunerea consilierilor locali USR PLUS acest proiect a fost inclus în bugetul local al anului 2022 de la Cluj-Napoca.
Educația online presupune mai mult decât utilizarea internetului și a unei platforme digitale. Toți parametrii unei lecții obișnuite se schimbă în online, începând cu comportamentul elevilor, implicarea lor, tehnicile de predare sau evaluare, iar dascălii trebuie să fie pregătiți pentru această tranziție. În plus, toate noile competențe pe care aceștia le câștigă vor continua să fie relevante și după ce pandemia se va încheia.
Pentru că ne dorim că educația tuturor copiilor noștri să fie una de calitate, fie că este în format fizic, la școală, fie că este online, trebuie să sprijinim întreg corpul profesoral din Florești să utilizeze cele mai eficiente tehnici și metode de lucru cu copiii.
2. Dotarea Școlii Gheorghe Șincai cu table digitale în fiecare clasă.
Toți copiii din Florești trebuie să aibă șansă de a avea acces la un sistem de școlarizare cu o infrastructură modernă, astfel încât procesul educativ să fie unul cât mai plăcut pentru toți copiii.
Pentru că proiectul de buget nu prevede în mod expres dotarea Școlii Gheorghe Șincai cu table digitale în clase, dorim să ne asiguram că prin includerea acestui amendament în buget, copiii de la această școală vor putea beneficia de un proces educativ modern.
3. Înființarea, în fiecare scoală din comuna Florești, a centrelor de Mentoring/Tutoring pentru elevi.
Centrul de Tutoring presupune alocarea de:
a. resurse umane (profesori, suplinitori, studenți) care să susțină dezvoltarea elevilor în afara programei școlare și a orelor convenționale – în speță a elevilor care datorită situației familiale (părinți cu program de lucru prelungit/plecați din țară, etc.) nu beneficiază de suport acasă. Tutoring-ul cuprinde îndrumare și supraveghere la teme de casă, proiecte școlare, pregătirea pentru sesiunea de examene.
b. Resurse financiare: Profesorii/studenții care vor activa în program, sunt remunerați cu plata/ora.
4. Realizare studiu de dispersie a populației școlare pe zone ale UAT Florești.
Acest studiu este determinant pentru a se stabili necesarul de unități de învățământ pe fiecare microcartier/zona a Comunei Florești. Acest studiu va fi completat cu informații de către noul PUG al Florești. Momentan toate unitățile școlare sunt dispersate pe o singura axa a localității Florești, iar deplasarea elevilor de acasă la școală nu este facilă, fiind nevoie de transport cu mijloace de transport dedicate sau cu mașinile personale ale familiilor copiilor.
Zona rezidențială a Floreștiului este deja foarte extinsă, astfel că este necesar și firesc ca fiecare cartier al localității să fie deservit de unități de învățământ adaptate nevoilor de moment și de viitor ale locuitorilor.
Sănătate
1. Implementarea măsurilor de protecție împotrivă radiației cu Radon în unitățile de învățământ din UAT Florești, în conformitate cu rezultatele măsurătorilor efectuate în anul 2021 și cu recomandările experților UBB.
Pentru că rezultatele măsurătorilor au arătat că în școlile și grădinițele din Florești nivelul radiației cu radon (gaz toxic ce poate produce cancer!) este peste limitele maxime admisibile, vrem să ne asiguram că administrația locala va aloca bani pentru realizarea lucrărilor necesare pentru că nivelul radiațiilor să scadă la un nivel de siguranță pentru copiii noștri.
Consiliul local Florești are obligația să se asigure că aceste măsuri de siguranță sanitară vor fi puse în practică, în regim de urgență, în creșele, grădinițele și școlile din Florești.
2. Implementarea proiectului Centru de intervenție timpurie și de tratament al copiilor cu nevoie speciale.
Această propunere vine în contextul unui număr foarte mare de copii care au nevoie de ajutor de specialitate (Sindrom Down, tulburarea pervazivă de dezvoltare – autism, tulburările cu substrat neurolog) de recuperare logopedică, psihologie, fizioterapie și asistență socială.
Din păcate, acest fenomen este în creștere, iar DGASPC (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj) este cu mult depășită de situație. Acești copii și familiile lor sunt pe cont propriu, atât ca îndrumare, recuperare, cât și ca integrare socială dar și în ceea ce privește resursele financiare.
Documentația pentru acest proiect de hotărâre de consiliu este depusă de consilierii USR PLUS Florești încă din anul 2021, însă aceasta stă momentan undeva într-un sertar la primărie. Dorim să ne asumăm în mod formal prin bugetarea acestei investiții că proiectul va avea finanțare și va fi implementat în anul 2022.
Digitalizare
1. Montare panou interactiv de informare a cetățenilor și consultare a populației, în curtea Primăriei.
Informarea floreștenilor și consultarea lor se face momentan prin afișarea în curtea Primăriei a informațiilor de interes public la tabloul existent, dar care de multe ori nu oferă posibilitatea reala de a fi consultate documentele sau a fi citite, datorita volumului mare de informații și a modului arhaic de afișare (foi de hârtie prinse în pioneze) aflat în total contrast cu noul sediul al instituției și cu bugetul de digitalizare al comunei.
Propunem înlocuirea actualului panou de informare cu unul digital de tip KIOSK, prin care informațiile pot fi prezentate clar și complet, iar actualizarea acestora se vă putea realiza din birourile de specialitate ale Primăriei Florești. Pentru că noi consideram că informarea și consultarea cetățenilor din Florești nu este o formalitate fară fond, venim cu această propunere care va ușura atât munca funcționarilor din Primărie, dar va asigura și o informare adecvată cetățenilor interesați de diverse proiecte sau informații din administrația locală.
2. Realizarea pe site-ul primăriei a unui modul de informare a cetățenilor privitor la toate proiectele bugetate în secțiunea de dezvoltare a bugetului local.
Anual, prin bugetul local se bugetează proiecte de investiții, despre care executivul e normal să informeze în permanență și în timp real despre stadiul de implementare a fiecărui obiectiv de investiții. Cetățenii trebuie să poată consulta progresul fiecărui proiect și să știe care sunt termenele de finalizare a acestora.
Un astfel de tablou de bord al bugetului de dezvoltare va fi totodată și un factor de reducere a volumului de muncă al funcționarilor din Primărie (pentru a informa cetățenii afectați de anumite proiecte despre stadiul acestora și termenele de finalizare). Acest tablou de informații va fi în același timp și oglinda publică a modului în care administrația locală performeaza în implementarea tuturor proiectelor pe care și le propune prin bugetul local.