Lege fără precedent: fermierii actuali vor avea monopol pe terenurile agricole din România. Interdicții și impozite uriașe pentru tranzacțiile cu terenuri (G4Media.ro)
O lege inițiată de deputatul PSD Alexandru Stănescu, fratele fostului ministru Paul Stănescu și mare latifundiar din Olt, interzice practic românilor și străinilor care nu sunt fermieri să cumpere teren agricol în România. Dacă legea va fi promulgată de președintele Iohannis, actualii fermieri români vor avea monopol pe cumpărarea de terenuri, scrie G4MEDIA.ro.
Proiectul a fost inițiat în 2018 și până și guvernul Dăncilă a atras atenția că este neconstituțional pentru că îngrădește dreptul de proprietate consfințit de Constituție și de Tratatul de aderare la UE. În ciuda avertismentului formal, Senatul a adoptat proiectul în mai 2018, iar Camera Deputaților l-a adoptat în 3 iunie, fiind acum trimis la promulgare la președintele Klaus Iohannis.
Proiectul de lege arată că dacă cei care care au drept de preempțiune pentru cumpărarea unui teren agricol scos la vânzare de proprietar (rude, arendași, vecini, tineri fermieri) nu își exercită dreptul de preempțiune, atunci terenul respectiv nu poate fi cumpărat decât de alți fermieri cu activitate în România.
Practic, noua lege votată de Parlament interzice cetățenilor români și străini care nu sunt fermieri cu activitate în România în ultimii cinci ani să cumpere terenuri agricole.
Dacă legea va intra în vigoare, doar fermierii români actuali vor mai putea cumpăra terenuri agricole în România. Practic, legea ar face imposibil ca un român să un cetățean străin care nu are afaceri în agricultură să mai poată deveni proprietar de teren și fermier.
Citește aici proiectul de lege integral
Mai mult: legea inițiată de fratele baronului PSD de Olt obligă un proprietar care vinde un teren agricol mai devreme de 8 ani după ce l-a cumpărat să plătească un impozit de 80% pe suma ce reprezintă diferența dintre prețul de vânzare și prețul de cumpărare. Este un impozit uriaș, fără precedent în România.
Textul din lege legat de noul impozit: ”Terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligația plății impozitului de 80% pe suma ce reprezintă diferența dintre prețul de vânzare și prețul de cumpărare, în baza grilei notarilor din respectiva perioadă”.
Ce spune legea despre cei care pot cumpăra terenuri agricole în România:
(1) În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele fizice cu respectarea următoarelor condiții cumulative:
a) să aibă domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioada de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare;
b) să desfășoare activități agricole pe teritoriul național pe o perioada de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării acestei oferte;
c) să fie înregistrată de autoritățile fiscale române cu minimum 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.”
(2) În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele juridice cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a)să aibă sediul social și/sau sediul secundar situat pe teritoriul național, pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare;
b) să desfăşoare activităţi agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
c) să prezinte înscrisurile din care să reiasă că, din venitul total al ultimilor 5 ani fiscali, minimum 75% reprezintă venit din activități agricole, așa cum sunt prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, clasificate conform codului CAEN prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;
d) asociatul/acționarul care deține controlul societății să aibă domiciliului situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
e) în cazul în care în structura persoanelor juridice, asociații/acționarii care dețin controlul societății sunt alte persoane juridice, asociații/acționarii care dețin controlul societății să facă dovada domiciliului situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.
Vicii de neconstituționalitate. Guvernul Dăncilă a arătat încă din 2018, prin punctul de vedere transmis Parlamentului, că proiectul de lege are un viciu de constituționalitate, încălcând articolul 44 al Constituției, care arată că ”proprietatea privată este garantată și ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular”.
”Întrucât măsurile propuse (prin condiționarea domiciliului/reședinței/sediului în unitatea teritorială unde se află terenul extravilan scos la vânzare) au ca obiect, indirect, și restrângerea dreptului cetățenilor statelor membre UE de a dobândi drept de proprietate asupra terenurilor agricole, acest proiect de lege încalcă prevederile Tratatului privind aderarea României la UE”, se arăta în punctul de vedere.
Guvernul a detaliat la acel moment de ce proiectul de lege încalcă atât Constituția, cât și Tratatul UE: ”Dobândirea în condiții restrictive a dreptului de proprietate, impunerea îndeplinirii unor condiții de către cumpărător, cum sunt reședința/domiciliul cu cel puțin un an înainte, desfășurarea de activități agricole pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de de vânzare, obținerea unui anumit procent al veniturilor din activități agricole pe raza localității unde se află terenul – dincolo de caracterul lor incert și nepredictibil, conduc la schimbarea regimului juridic al dreptului la proprietate asupra terenurilor agricole și pot fi calificate, în opinia noastră, drept măsuri de restrângere a exercițiului unor drepturi și libertăți”.
Culmea e că, deși reclama vicii de constituționalitate, guvernul Dăncilă a spus că ”susține adoptarea inițiativei legislative sub rezerva însușirii propunerilor și observațiilor” în punctul de vedere trimis Parlamentului.
Sursa: G4Media.ro – Cristian PANTAZI