Proiectul “Tren Metropolitan Cluj” e cam “Pa si Pu La Revedere!”
Primarul Municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în cadrul unei conferințe de presă, a încercat să mascheze în stilul-i cunoscut eșecul realizării Proiectului “Trenul Metropolitan”.
”Ca să fie implementat proiectul, trebuie un nou fir de la Gara Cluj-Napoca la Apahida, altfel trenurile ar circula o dată la o oră și jumătate. Trenul metropolitan trebuie corelat cu culoarul de nord. Nu vrem să renunțăm nici la culoar, nici la trenul metropolitan, așa că acum avem totul pe masă și ne gândim cum să facem”, a afirmat Emil Boc.
Edilul Municipiului Cluj-Napoca a evitat să spună că “Trenul Metropolitan ar fi trebuit să se afle in Programul de Electrificare a căii ferate Cluj-Episcopia Bihor. Minsterul Transporturilor a comunicat deja care sunt firmele câștigatoare pentru cele 4 tronsoane scoase la licitație.
In 2021, în sedinta de C.L. Cluj-Napoca, inginerul Ionel Oprea, reprezentantul echipei care a realizat studiile de metrou și tren metropolitan, declara:
”Inițial a fost programat trenul metropolitan, proiectul era mai compact, chiar dacă se desfășura pe 40 de kilometri de cale ferată. Făceam niște stații, parcări și introduceam trenul metropolitan. Am prioritizat metroul – asta nu înseamnă că nu am lucrat și la trenul metropolitan – dar l-am prioritizat pentru că prin PNRR au fost aprobate metrourile, nu trenurile metropolitane. Problema este că din discuțiile cu CFR și cu UAT-urile prin care ar merge serviciul de tren metropolitan, acest proiect a crescut în anvergură ca necesar de lucrări. Inițial era estimat la 75 de milioane de euro, nici nu aveam nevoie de SPF (studiu de pre-fezabilitate, n.red.), am ajuns în prezent la 200 de milioane. O să fiu foarte direct, problema este că la acești bani nu se justifică. Ar trebui să am o cerere de călători 5 ori mai mare”
Iar in 2022, același inginer Ionel Oprea susținea că “povestea Trenului Metropolitan” a ajuns la un epilog trist: NU SE POATE!
“Acest proiect pe lângă cale ferată propriu-zisă, stații de cale ferată, a ajuns să includă mult mai multe elemente de infrastructură, la un moment dat inclusiv pasajul de la Tăietura Turcului, care este acum în proiectul de electrificare a căii ferate și a fost și în proiectul nostru, două pasaje în zona Fabricii de Zahăr, în Jucu, treceri pietonale multiple. Toate acestea au crescut foarte mult costul proiectului, analiza cost-beneficiu arată că acest proiect nu este finanțabil. Ar trebui să avem de 5 ori mai mulți călători, sau să reducem investiția de 5 ori. Cererea actuală pentru trenul metropolitan nu duce la rezultate care să permită obținerea de bani europeni”,