November 23, 2024

Radu Fărcaș, PRO România: ”Stă în puterea noastră să transformăm Floreștiul dintr-un ghetou într-un ORAȘ european de secol 21”

 

  • Am observat că ați început o serie de acțiuni, online și offline, de cercetare și analizare a problemelor cu care se confruntă cetățenii din Florești. Ce ne puteți spune despre acestea și care sunt soluțiile pe care le propuneți pentru rezolvarea lor? 

 

Așa este. Pentru managementul de succes al oricărui proiect, prima etapă, care prevede culegerea datelor și analiza situației, are o importanță covârșitoare. În lipsa formulării corecte a problemelor și identificării corecte a cauzelor, nici soluțiile nu pot fi cele adecvate. De aceea, am făcut atât sondaje pe social media, cât și întâlniri cu cetățenii din anumite zone ale comunei – respectând distanțarea, purtarea măștilor și celelelate reguli ale prevenției răspândirii Covid-19, firește. 

Am constatat că o parte dintre problemele din viața de zi cu zi sunt cele pe care le cunoșteam: haosul urbanistic, traficul insuportabil, lipsa canalizării, drumurile proaste, trama stradală, lipsa rigolelor și a trotuarelor, lipsa locurilor de parcare, lipsa parcurilor și a spațiilor verzi, lipsa creșelor și a grădinițelor cu program prelungit, salubritate și colectarea selectivă total ineficiente, lipsa siguranței publice șamd, în timp ce altele țin de o viziune modernă privind viitorul comunei și a întregii zone metropolitane: lipsa pistelor de biciclete, lipsa transportului în comun pe anumite rute și la intervale de timp decente, lipsa bazinelor de înot sau a terenurilor de tenis, lipsa comunicării transparente din partea administrației locale, lipsa dezvoltării unor parcuri logistice sau tehnologice, lipsa unor piețe amenajate corespunzător, lipsa unei policlinici sau a unui spital de urgență etc. 

Soluții sunt și bugetul e suficient, având în vedere că vorbim de cea mai mare comună a țării. Trebuie să începem cu lucrurile de bază, pentru că, fără a asigura nevoile de bază, nu putem trece la nivelul următor, exact ca la piramida lui Maslow. E necesară redimensionarea infrastructurii rutiere, de utilități și energie pentru nevoile curente și viitoare, iar aici intră tot ce înseamnă drumuri, canalizări, sisteme de scurgere pentru apa pluvială, trotuare moderne, sensuri giratorii, rețeaua de electricitate și gaze, centuri ocolitoare. Apoi, trebuie să asigurăm managementul selectiv al deșeurilor și o salubritate la standarde europene. De asemenea, siguranța cetățenilor, nu mai poate fi ignorată, vom suplimenta efectivele Poliției Locale atât cât va fi necesar. Tot la nivelul de bază stă și transparența și buna comunicare dintre administrație și cetățeni, iar în acest sens propunem raportarea trimestrială a Primarului și a Consiliului Local către cetățeni, în cadrul unor întâlniri publice, pentru că în lipsa acestor condiții, nu există o direcție, doar haos. Agenda primarului trebuie să corespundă cu agenda cetățeanului.

La următorul nivel, putem deja discuta despre un Plan Urbanistic General, dezbătut public, în așa fel încât să includem și viziunea floreștenilor privind dezvoltarea viitoare a localității și transformarea sa în oraș. Mai putem discuta despre o pădure a floreștenilor și despre parcuri și spații verzi. Tot la acest nivel trebuie să ne ocupăm de construirea de școli, grădinițe și creșe cu program prelungit, precum și de un centru care să ofere servicii de sănătate de urgență și primare. 

Apoi, la umătorul nivel, vom veni cu inovațiile și proiectele pentru dezvoltare durabilă: tramvai și tren metropolitan, un parc de cercetare si inovare cu specific IT, un campus universitar, un mall pentru solduri, bazin de înot și alte spații de practicare a sporturilor și de agrement.   

 

  • Cum ar putea profita mai bine comuna Florești de faptul că aparține Zonei Metropolitane Cluj?

 

Comuna a profitat de această situație și până acum, pentru că a atras foarte mulți tineri, fiind la ora actuală comuna cu cel mai înalt nivel de educație din țară. Acum, trebuie să transformăm unele dezavantaje în avantaje, cum ar fi fluidizarea traficului prin construirea de centuri ocolitoare și prin introducerea tramvaiului și trenului metropolitan. Sau să dezvoltăm infrastructura educațională de la nivel de creșă până la nivel de liceu, o necesitate care ar avea efecte benefice pentru întreaga zonă, inclusiv pentru municipiul Cluj-Napoca. Floreștenii ar prefera să nu petreacă două ore în trafic pentru a-și duce copiii la grădiniță, iar clujenii ar aprecia cu siguranță să nu mai fie atât de aglomerate unitățile educaționale din oraș.

Pe viitor, oportunitățile pe care ni le dă zona metropolitană țin de investiții și de posibilitatea de a face dezvoltare strategică, aici intrând construirea de parcuri de cercetare și inovare sau de construirea unui campus universitar. Sunt încă foarte multe firme care ar prefera să aibă birourile mai aproape de potențialii angajați, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor acestora și pentru a reduce costurile. Precum sunt și mulți angajați care ar prefera să meargă cu bicicleta până la birou, în loc să traverseze tot Clujul pentru a ajunge la locul de muncă. O pădure-parc situată la 2 km este întotdeauna preferabilă unui parc central situat la 6 km. Iar dacă ar exista un campus modern, la costuri mai mici, sunt sigur că și studenții ar opta pentru această variantă în loc să-și asume chiriile scumpe din Cluj-Napoca. 

Toate aceste proiecte reprezintă avantaje pentru comună și pentru întreaga zonă metropolitană și cu siguranță vom găsi atât parteneri privați, cât și parteneri de la nivelul instituțiilor județene pentru a le implementa. Iar transformarea comunei în oraș, în cadrul zonei metropolitane, trebuie să fie direcția strategică a noii administrații publice locale după alegerile din septembrie.

 

  • Care sunt punctele tari cu care intrați în bătălia electorală? 

 

Sunt un cetățean care trăiește în Florești de mai bine de 12 ani și nu pot accepta că o comună care avea atâtea perspective de a fi un exemplu de succes și unde m-am stabilit cu atâta drag și atâtea speranțe a ajuns cum este astăzi. 

De aceea, îmi asum să candidez la o funcție de mare responsabilitate, pentru că am încredere că experiența mea managerială de peste 20 de ani într-o companie germană, combinată cu viziunea strategică și abordarea riguroasă pot readuce demnitatea cetățenilor acestei comune. Sunt perseverent și hotărât să readuc NORMALITATEA în Florești, să scăpăm de etichete precum ”ghetou”,”suburban”, ”subcultură”, ”mizerabilă”, ”sufocantă” etc. 

Mă bucur că am  sprijinul PRO România în acest demers, pentru că este un partid modern, un start-up politic, de tip social-democrat european, cu vederi liberale în economie și în zona drepturilor democratice fundamentale.

 

  • Aveți un mesaj pentru tinerii familiști stabiliți în Florești care sunt dezamăgiți de ce le-a oferit administrația de până acum?

 

Aveți încredere că votul vostru contează, că sunteți stăpânii propriului viitor când alegeți cine să vă conducă după 27 septembrie. PRO România vine către voi cu deschidere, cu cei mai mulți candidați tineri și profesioniști, oameni cu viziune antreprenorială, care nu au mai făcut niciodată politică, printre care mă număr și eu. Stă în puterea noastră să transformăm Floreștiul dintr-un ghetou într-un oraș european de secol 21. Aveți încredere că Floreștiul poate fi mai bun, că avem resurse să facem un loc în care se poate trăi cu demnitate, că putem să redevenim mândri că suntem locuitori ai Floreștiului, cu o calitate a vieții aproape de standardele europene. Vă invit la vot!

Eu sunt PRO Florești. Voi?