November 24, 2024

Studiu: Ce fac românii cu cadourile de Crăciun care nu le plac

În sezonul iarnă 2022, sunt șanse mari ca românii să primească în dar produse de îmbrăcăminte, încălțăminte și bijuterii (56%), produse de îngrijire personală și parfumerie (35%) sau cadouri pentru casă (33%). În rândul celor 12 țări analizate, 34% dintre respondenți spun că abia așteaptă să se bucure de sărbătorile de iarnă, comparativ cu 39% dintre români, chiar dacă o treime dintre aceștia (30% față de 26% global) spun că bugetul alocat cumpărării de cadouri va crește, nu pentru că vor fi mai generoși, ci din cauza inflației.

49% dintre români dau mai departe cadourile de Crăciun care nu le plac, comparativ cu doar 11% dintre spanioli, 17% dintre francezi și 25% dintre italieni, potrivit unui studiu realizat de Ipsos si citat de Economica.net.

Majoritatea oamenilor păstrează cadourile de Crăciun care nu le plac, tendința fiind manifestată  în special în Filipine (70%), România (49%), Italia (42%), Chile (41%), Brazilia (39%), arată un studiu Ipsos realizat între 10-14 noiembrie 2022, în rândul a 10.000 de respondenți din Australia, Brazilia, Chile, Franța, Germania, Italia, România, Spania, Singapore, Filipine, Marea Britanie și SUA, prin intermediul platformei de sondaj online Ipsos.Digital.

Românii se evidențiază însă prin faptul că dau mai departe, 49% dintre cei intervievați spunând că fac acest lucru. La fel procedează și locuitorii din Singapore (45%), Marea Britanie (32%), Australia (31%). Cei din Singapore ( 35%) și Marea Britanie ( 28%) donează cadourile pe care nu le folosesc, în timp ce în Franța și Germania consumatorii sunt mai predispuși să le vândă (25% respectiv 22%).

„Suntem o cultură foarte pragmatică, și nu foarte bogată, așa că un dar nefericit, făcut mai departe cadou, ne rezolvă multe probleme. Nu ne chinuim prea mult sa le vindem – ce e drept, în afara unor grupuri pe facebook, nu avem o piață a trocului dezvoltată în România – sau să le schimbăm. Schimbatul cadoului, ca și datul înapoi celui de la care l-am primit, par a fi acțiuni tabu, căci presupun o onestitate dureroasă față de rude și prieteni și riscul de a răni pe cineva emoțional. Și cum putem face asta când una dintre vorbele care circulă pe buzele tuturor în perioada Sărbătorilor este ‘De Crăciun fii mai bun!‘?, explică Alina Stepan, CEO Ipsos, pentru Economica.net.

Potrivit studiului, starea de spirit la finalul lui 2022 poate fi rezumată în două cuvinte: anxietate și anticipare. Consumatorii au temeri justificate față de incertitudinile sociale, economice și geo-politice din jurul lor. Pe de altă parte, se bucură de sărbători fără restricții anti-COVID și anticipează cu bucurie momentele de sărbătoare alături de cei dragi.

Sursa: Economica.net