Proiect Primaria Cluj-Napoca: “Tramvaiul va merge spre Floresti pe centura din spatele Polus”
PMUD ( Planul de Mobilitate Urbană Durabilă ) realizat pentru Primăria Cluj-Napoca de o firmă britanica propune ca tramvaiul să meargă catre Florești prin spate pe la Polus Center.
Cel mai important document de referință care a fost luat în considerare în etapa de analiză a
fost Planul Urbanistic General 2014 (PUG) al municipiului Cluj-Napoca, aprobat de
Consiliul Local în decembrie 2014, ce propune câteva dezvoltări noi ale infrastructurii de
transport. În ceea ce privește șosele de centură, sunt propuse proiecte pentru Florești, Baciu și
Cluj-Napoca (sud). Cu toate acestea, șoseaua de centură propusă pentru sudul orașului, nu se
unește în mod corespunzător cu șoseaua de centură propusă pentru Florești și nici cu șoseaua
de centură Apahida – Vâlcele, respectiv axele extraurbane spre nord și spre est. Conexiunea
este proiectată pentru a utiliza străzi din interiorul orașului, ceea ce ar conduce la absența unei
șosele de centură corespunzătoare, pe direcția vest – est, în sudul orașului Cluj-Napoca. PUG
propune, de asemenea, alte legături rutiere noi: drumul de acces în zona Lomb, o legătură
nouă între Aurel Vlaicu și bd. Muncii, un nou drum de acces între tronsonul sudic al șoselei
de centură și șoseaua ocolitoare Apahida – Vâlcele (în esență o extindere a bulevardului
Unirii) și o conexiune a șoselei de centură propusă cu Varianta Zorilor – Mănăștur. Potrivit
PUG, rețeaua de tramvai trebuie să fie extinsă până în Florești, pe drumul național actual, iar
noul traseu feroviar metropolitan va avea nouă stații intermodale.
Proiectul C1 privind extinderea tramvaiului înspre Florești a fost redefinit ca “Extensie
tramvai Mănăștur – Florești”, nefiind specificat exact aliniamentul noii linii de tramvai.
Necesitatea extinderii transportului cu tramvaiul fiind însă recunoscută, se propune
demararea de îndată a unui studiu de aliniament pentru stabilirea optimă a rutei de
tramvai, pentru a alege între alternativele Bucium – Florești (pe la sud de DN 1), respectiv
Pod Calvaria – DN 1 – Florești.
Specialiștii propun ca variantă pentru a duce tramvaiul în Florești viitoarea centură prin spate pe la Polus Center. Municipalitatea nu a confirmat încă acest lucru, mai ales că lucrarile la centura spre Florești nu au inceput.
Propunerea specialistilor:
• Extinderea tramvaiului între Mănăștur (terminalul Bucium) și Florești, pe o lungime de cca. 5,8 km.
• Realizarea unei bucle unidirecționale de în zona centrală a orașului, care să fie parcursă de tramvaiele venind dinspre Florești și Mănăștur pe de o parte, și Gară și Muncii pe de altă parte, cu stații dense în zona ultracentrală, un posibil aliniament fiind prezentat în figura de mai jos, însă urmând a fi rafinat în etapa finală a PMUD.
• Extinderea tramvaiului (în ScA 3) sau amenajarea unei benzi bidirecționale dedicate transportului în comun (în ScA 1 și 2) pe axa Avram Iancu – Aurel Vlaicu
Considerente privind justificarea alegerii pentru extinderea tramvaiului în Florești:
• Varianta deservirii legăturii Florești – Cluj-Napoca cu autobuz sau troleibuz pe actualul DN 1 este nefezabilă în contextul congestiei semnificative de pe acest tronson: peste 58.000 de vehicule pe zi pe tronsonul dintre centrul comercial Polus și nodul N.
• Din același motiv apare ca nefezabilă în acest moment alternativa realizării liniei de tramvai pe aliniamentul DN 1, fiind practic condiționată de realizarea legăturii rutiere noi între autostrada A3 și Cluj-Napoca, care, conform modelului de transport, ar prelua aproximativ jumătate din volumul de trafic de pe DN 1. Realist, această legătură poate fi finanțată doar de către guvern prin CNADNR, deoarece este improbabil ca bugetul comunei Florești sau cel al CJ Cluj să poată acoperi costurile lucrării. De vreme ce această legătură nu se numără la ora actuală printre prioritățile naționale, este puțin probabil ca ea să fie realizată până în 2020. Ca atare, realizarea tramvaiului pe DN 1 ar impune amânarea problemei legăturii de transport public dintre Florești și Cluj-Napoca pentru cel puțin 5 ani.
• Ar putea fi luată în calcul construcția unei căi rutiere dedicate pentru autobuze pe aceeași rută cu cea propusă pentru tramvaiul pe aliniament sudic, însă acest fapt ar implica un transfer în zona terminalului Bucium pentru practic întreg fluxul de călători din Florești.
Vezi tot planul de pe site-ul Primariei Cluj-Napoca