UNTOLD – Reteta financiara a festivalului ajuns in Top 10. Vezi ce sume se invart!
La aproximativ 3 milioane de euro se ridica profitul adus organizatorilor Festivalul Untold 2019.
ECONOMICA.NET a fost invitată la eveniment să descopere o parte din detaliile financiare pe care festivalul din Cluj Napoca s-a ridicat până pe locul 8 mondial în manifestările de gen.
“Cand Cluj s-a înscris pentru titlul de Capitală Europeană a Tineretului, am văzut o oportunitate. Ne-am uitat la ce fac cei de pe-afară. La Tomorrowland şi am mers şi noi pe partea de story telling. Am vrut să facem ceva mare din start. Festivalurile din România nu aveau mai mult de 15.000 de oameni pe zi. Ieri (vineri, n.r.), de exemplu am avut 90.000. Nu se aştepta niciun partener nici la jumătate din cea ajuns festivalul. Am încercat atunci să convingem pe toată lumea că se poate. Atunci, a fost greu să convingem artişti să vină în România. Acum se cer ei să vină la festival. Am convins autorităţile atunci şi avem şi acum un mare sprijin din parea autorităţilor. Momentul hotărâtor a fost când s-au conectat toate infrastructurile în ideea unui All city Festival. Aşa a şi fost în primul an, când am avut scenă şi în mijlocul Clujului. La ediţiile următoare am renunţat la ea,din cauza greutăţii logistice. Ne-am concentrat în zona Cluj Arena. În succesul numelui a contat că eram în Transilvania. România nu avea o imagine bună, dar Transilvania însemna ceva în toată lumea. Am vrut să-i zicem într-un fel. Să se potrivească. Ne-am gândit la trei nume: Untold, Beyound şi Citizen. Am ales bine Untold. Şi acum, publicaţiile mari de afară ne-au declarat mega festival. Mai sus decât Coachella sau Burning Man.
DJ mag, de exemplu, a zis, după părerea artiştilor că suntem pe locul 8 în lume”, ne-a declarat Buta Bogdan, fondatorul şi şeful Untold, care a adăugat că festivalul lui, cu tot ce înseamnă azi, a fost ideea lui.
Biletele asigură 40% din buget
Buta nu e singur în afacere. Are câţiva parteneri. Unul dintre ei este Edi Chereji, care îndeplineşte rolul de comunicare din partea festivalului.
“Untold a costat în primul an 5 milioane de euro. Festivalul de anul acesta a ajuns la un cost de 14 milioane de euro. 40% din buget e asigurat de parteneri (sponsori – n.r.), 40% reprezintă vânzarea de bilete, iar 20% e asigurat din vanzarile de mancare şi băuturi şi merchandising, care creşte”, ne-a spus Chereji.
Apoi, 40% din cheltuieli se duc pe onorariile artiştilor şi 30% se duc în producţia festivalului, în principal pe infrastructură. Restul e ocupat de promovarea Untold.
Performerii sunt împărţiţi în două categorii. Un DJ de prim rang (A List) primeşte la Untold între 100.000 şi 400.000 de euro. Iar un artist, tot headliner, cum a fost cazul lui Robbie Williams, anul acesta, poate depăşi 700.000 de euro. Acestea sunt costuri totale cu performerul, în care intră, pe lângă onorariu, transportul şi cazarea.
Apoi vin cheltuielile de producţie. Peste 10.000 de persoane din 13 țări lucrează în producția efectivă a festivalului, dintre care peste 1.800 sunt voluntari. În ceea ce privește logistica festivalului, cifrele sunt impresionante: peste 480 de camioane necesare pentru transportul logistic. Pentru grafica și designul tuturor scenelor s-au adunat peste 1.000 de ore de muncă a peste 40 de designeri și arhitecți. Personalul care se ocupă de părţile tehnice ale festivalului, de la sunet şi lumini până la decoruri şi redarea evenimentelor din festival este, în general străin. Sunt experţi care lucrează în general la festivaluri mari din lume, a menţionat Chereji.
Cu implicarea statului
Reprezentanţii Untold au ţinut să sublinieze că cheltuielile lor nu s-ar închide dacă n-ar avea sprijinul autorităţilor. Ţin să sublinieze că după primul an, nu au mai căutat finanţare publică şi aşa au rămas. Dar, de exemplu, traficul către festival este dirijat şi făcut prioritar de către primărie. Închirierea stadionului şi a parcului în care se ţine festivalul este la preţ preferenţial, care, altfel, a stârnit controverse.
De asemenea, fiind un eveniment la care participă foarte mulţi oameni ( spre 100.000 pe zi) paza şi protecţia e asigurată gratuit de autorităţi. De la poliţia locală, până la pompieri, salvare, jandarmi şi chiar trupe anti-tero. Structurile naţionale fiind comandate special de la centru, din Bucureşti, care fac un comandament special înainte de festival.
Ce câştigă urbea
Veniturile generate de festival în orașul Cluj-Napocasunt consistente. Potrivit calculelor organizatorului, peste 1,6 milioane de turiști au ajuns în Cluj-Napoca, în ultimii 5 ani la Untold și au cheltuit în total peste 170 de milioane de euro. Bani care s-au transformat în venituri pentru business-urile locale (hoteluri, restaurante, pensiuni,firme de transport) dar și pentru clujenii care și-au închiriat locuințele pe perioada festivalului.
Ca fapt divers. Primaria Cluj a decis în 2015 că este nevoie de o bandă specială dedicată transportului în comun spre festival. Lucrurile au mers atât de bine încât autoritatea a hotărât că ar fi mai bine să păstreze banda specială în oraş şi după încheierea Untold. Aceasta funcţionează şi astăzi.
Ce vor sponsorii
Untold are o serie de sponsori mari care acoperă acei 40% din finanţarea totală a festivalului, printre cei mai mari fiind Kaufland, Ursus sau Orange. L-am întrebat pe Chereji ce câştigă partenerii aceştia din festival. “Ei văd în Untold un mod excelent să-şi fidelizeze clienţi. Partenerii au acces la publicul lor ţintă, cel comercial, 20-35 ani, care sunt în perioada în care cheltuie. Tinerii petrec în medie 6-8 ore pe zi la festival. Şi atunci, brandurile sunt mai vizibile decât ar fi la un concert”, a răspuns Chereji.
Bucureştenii vin cei mai mulţi
Majoritatea participanţilor la fest e formată din categoria urmărită de sponsori, aşa cum au definit-o mai sus. Suprinzător poate părea că provenienţa lor e mai cu seamă din Bucureşti.
“Bucureştenii sunt cei mai mulţi, sunt peste 25% dintre participanţi. 20% dintre ei sunt din Cluj, iar străini sunt undeva la 15%. Şi vin din absolut toată lumea, însă cei mai mulţi sunt britanici, olandezi, belgieni şi francezi.
Cât câştigă Untold
Untold a crescut continuu din 2015.De la o investiţie per festival e 5 milioane de euro, a ajuns anul acesta la 14 milioane de euro.
A pierdut, la start. “Prima ediție a fost una pe profit doar la capitolul experiență. „Avem o vorbă noi, membrii echipei, că plătim taxă de învățare. La prima ediție am depășit bugetul cu 500 de mii de euro”, a spus Edi Chereji.
Tinerii clujeni aveau să facă break even după 3 ani. “ Anul trecut am avut profit (EBITDA) 2,3 milioane de euro. Anul ăsta avem profit 3 milioane”, ne-a spus Bogdan Buta.
Untold a înregistrat la încheierea ediţiei de anul acesta 372.000 de participanţi, doborând recordul de participare la un astfel de eveniment în România, stabilit de acelaşi festival anul trecut, la 355.000 de oameni.
ECONOMICA.net // https://www.economica.net/povestea-financiara-din-spatele-scenei-untold-cat-costa-si-ce-bani-scoate-cel-mai-mare-festival-din-romania_172257.html