Vești “comme ci comme ca” pentru șoferi// RCA se vinde în funcție de vârsta șoferului, mașină și oraș
Firmele de asigurare au ajustat prețurile RCA, cel mai probabil în contextul introducerii în calculele actuariale a unor noi criterii, cum ar fi zona de reședință a șoferului, arată datele de vânzări consultate de Economica.net.
Se remarcă scăderi notabile în cazul majorității categoriilor de șoferi, dar și creșteri masive în situația unora dintre categorii, mai ales cea a tinerilor cu vârsta sub 30 de ani și a șoferilor care conduc mașini dotate cu motoare cu capacitate cilindrică ridicată.
În cazul șoferilor sub 30 de ani, analiza relevă că majorările de tarif sunt și de peste 250%, în timp ce în cazul mașinilor cu motor mare, peste 2000 cmc, dar mai ales peste 2.500, avem de-a face cu scumpiri de circa 20%.
Vestea bună este că pentru majoritatea celorlalți șoferi, și mai ales în cazul celor cu mașini cu motoare de până în 1.600 cmc și cu vârsta de peste 40 de ani, se observă reduceri medii de circa 30%.
Va reamintim că regulile RCA au fost modificate recent, prin intrarea în vigoare a unei norme ASF care aduce cele mai importante schimbări din istoria legii RCA.
Două dintre aceste modificări au impact direct și semnificativ asupra consumatorilor. Prima dintre ele este eliminarea, în baza unei impuneri venită dinspre Comisia Europeană, a tututor restricțiilor în ceea ce privește stabilirea prețurilor de către asigurători.
Cum se stabilesc prețurile RCA. Pe scurt, cu cât categoria din care faci parte a adus, istoric, daune mai multe și mai scumpe, cu atât vei plăti și tu mai mult pe RCA, pentru că firma emitentă trebuie să se asigure că poate acoperi daunele. În cazul criteriului vârstă, de exemplu, este deja cunoscut că prețul este cu atât mai mare cu cât vârsta șoferului este mai mică, iar acest lucru se întâmplă pentru că tinerii, mai ales cei sub 30 de ani, fac accidente mai frecvent.
În cazul criteriului care vizează capacitatea motorului, cu cât motorul este mai mare, cu atât și prețul RCA va fi mai mare, având în vedere că șoferii care conduc mașini mai puternice, mai ales peste 2.000 de cmc, provoacă accidente mai severe. La acest capitol, este posibil ca în timp asigurătorii să înceapă să segmenteze în funcție de puterea mașinii, nu de capacitatea cilindrică, având în vedere că noile tehnologii permit și motoarelor mici (chiar și de 1,2 litri, de exemplu) să dezvolte puteri foarte mari, dar și că numărul mașinilor electrice (unde nu există elementul clilindree) este în creștere.
În același mod funcționează și criteriul pe care asigurătorii îl foloseau înainte de 2017 și care a fost deja reintrodus, cel puțin de către o parte dintre firme. Este vorba despre zona unde este înamtriculată mașina asigurată. În județele, orașele și comunele din România există diferențe substanțiale în ceea ce privește daunalitate, adică valoarea pagubelor pe care le plătesc asigurătorii.
ATENTIE!. Companiile nu au ajuns să aibă statistici atât de fine încât să ajungă la nivel de comune, dar există date clare la nivel județe. Astfel că, șoferii cu mașini înmatriculate în județe cu daunalitate ridicată vor plăti mai mult decât cei din județe cu daunalitate redusă sau, altfel spus, șoferii vor fi „penalizați” sau „bonusați” în funcție de zona unde conduc, pe un princiiu asemănător cu cel din cazul sistemul bonus/malus, doar că aplicat la nivel de regiuni, nu de șofer.
O a doua schimbare cu efect imediat pentru șoferi este introducerea conceptului de primă netă de cheltuielile de vânzare. Simplu spus, noua reglementare permite afișarea unor prețuri diferite pentru o poliță RCA, în funcție de chletuielile de distribuție. Evident, cu cât cheltuiala este mai mică, cu atât și prețul este mai mici. Această prevedere își face deja efectul, în condițiile în care se poate observa că prețurile afișate direct pe aplicațiile firmelor de asigurare sunt uneori cu până la 10% mai mici decât cele din calculatoarele brokerilor.
În curând, pe piață vor fi disponibile nu doar mai multe aplicații prin care clienții își vor putea cumpăra RCA online direct de la asigurător(acestea există deja în unele cazuri), dar și comparatoare de preț care vor afișa tarifele tututor asigurătorilor, cel mai probabil cu un cost de distribuție semnificativ mai mic decât cel perceput de brokeri, deci la prețuri finale mai mici.
Sursa: Economica.net